Friday, May 21, 2010

Hari Ini Aku Ponteng Lagi

Hai selamat membaca kepada semua yang sudi membaca blog aku ni... emm sebenarnya dah dua hari aku dapat kebenaran ponteng L.i secara berturut-turut dari QA Trainer KESM berhad iaitu kakak aku sendiri.hehe.. Walaupun dah diberi peluang berehat selama 1 hari di rumah tapi aku rasa tetap tak puas.. ye la mungkin sebab dah internet je yang aku hadap seharian suntuk dan tiada masa untuk aku tidur.huhu
Sebenarnya nak cakap kat akak aku tu yang aku nak ponteng lagi tapi nanti kena marah.ye la bukan ade alasan kukuh untuk aku bercuti..lepas tu, nak dijadikan ceritanya,kak Iza sampai je kerumah pada jam 7.30 pm tu dalam keadaan terhinggut-hinggut.sedih betul aku tengok. Aku dah tolong urutkan kakinya semalam tapi masih tiada perubahan. Kak iza cakap dia tak larat. aku pun senyap je lah dan terus masuk bilik aku. Lepas je solat maghrib, kak Iza bagi salam kat bilik aku dan dia mintakkan aku menghantarnya ke Stesen STAR di Bukit Jalil.
Aku tanya dia nak pergi mana dan dia pun berterus terang la bahawa dia hendak pergi ke rumah sepupunya di Sentul. Aku bertanyakan lagi kepada dia "kenapa akak nak pergi rumah sepupu ?" dan dengan mimik muka yang sedih dan bercampur muka menahan sakit dia pun beritahu bahawa dia nak minta agar sepupunya menghantarkan dia ke hospital kerana dia dah tak tahan sakit sangat .. Tu la mungkin pertama kali dia dapat kerja kilang sebagai juruteknik membaiki Oven, so agak terseksa sikit lah.
Aku pun dengan perasaan ihsan melihat penderitaan Kak Iza sangat-sanga bersimpati dan memikirkan jalan yang terbaik untuk aku tolong dia. Aku panggil akak aku dan bincangkan sekejap pasal keadaan akak tu.ya lah kalau nak balik rumah sepupu diapun hari dah malam khuatir pula aku sekiranya ada perkara buruk berlaku pada dia nanti, biasa la kaum wanita yang lemah inikan selalu menjadi mangsa lahanat-lahanat yang ada berkeliaran di sekitar Kuala Lumpur ni. Jadi kita kenalah sentiasa berwaspada dan berhati-hati.
Kemudian aku fikir inilah peluang aku nak cuti sehari lagi.. Aku pun memberitahu kepada kakak aku yang aku sanggup korbankan hari praktikal aku untuk menghantarnya ke klinik dan hospital. Yang sebenarnya pertolngan aku ini adalah untuk kepentingan peribadi aku juga dimana aku dapat bercuti sehari lagi..hehe maka dengan rela hati aku menjadi sukarelawan menghantar Kak Iza tu ke klinik pagi tadi.
Nasib aku dan kak Iza memang baik.. Aku risau juga kalau doktor kat klinik tu suruh pergi rujuk ke hospital pulak tetapi tidak.hehe, lepas ambil ubat aku terus menghantar Kak Iza ke Bukit Jalil dan aku pun terus pulang ke rumah dan terus dapat berehat dengan tenang.hik hik hik..

Kesimpulannya: Buatlah kebaikan dan rajin-rajinlah membantu orang ketika mereka dalam kesusahan kerana ada hikmahnya kepada kita samada di dunia atau akhirat tetap akan mendapat hikmahnyaNya.
Okey lah para pembaca budiman..jumpa lagi!!

2 comments:

Alif said...

aku memang budiman...
ko x tau ke?
hehehehe

Harith Hakimi said...

haha ye la ailf..ko memang budiman.(oppss aduahai terpaksa la aku menipu nak jaga hati kawan punye hal)..heh heh!!