Sunday, June 12, 2011

Among-Among……



Niny Among Kaky Among…. Eh ape benda among-among nie eh? Haha kalau korang nak tau ni adalah adat orang jawa untuk meraikan beby or kanak-kanak…dari dia baru lahir sehinggalah umur beby tu 7 tahun… Niny Among Kaky Among ni orang-orang tua kata kawan beby tu dan yang suka bermain dengan beby….aku pun tak dapat maklumat jelas pasal Niny Among Kaky Among nie… jadi aku dan family aku malas nak berfikiran macam tu sebab takut jadi khurafat dan syirik plak… mane ade kuasa yang memelihara selain ALLAH yang mencipta, memelihara dan mengurus dan mengaturkan segala takdir manusia nie.

Oleh yang demikian, bagi aku dan family aku buat Among-Among nie hanyalah untuk memberikan kegembiraan pada beby & kanak-kanak<*Fuad* >dan secara langsung dibacakan doa selamat untuk kesejahteraan beby tersebut..disamping tu juga, buat  Among-Among ni adalah bagi kanak-kanak tu rasa dihargai dan automatic dia makin bersemangat untuk hidup kerana kita appreciate dia dan takda unsur-unsur tahyul,khurafat dan syirik…

Asas makanan wajib untuk among-among nie adalah bubur merah dan bubur putih…sedap jugak kalau lama tak makan tapi kalau selalu makan muak pun ade makan bubur tu dan sedikit jajan campur untuk disedekahkan pada kanak-kanak yang hadir Hehe…. Lepas tu nasik Ambeng yang ada cucur udang atau cucur ikan bilis sebagai lauk, keluban (kerabu yang ada cekur) dan beberapa jenis lauk..Sedap!! sekarang susah nak cari nasik ambeng ori….

Tapi memandangkan aku buat kat Taman Medan jer, akak aku buat yang paling asas jer la..bubur putih dan bubur merah dan bagi jajan jer la sebab nak buat nasik ambeng budak-budak Bandar metropolitan nie mana tau makan…pastu nasik ambeng tu akak aku gantikan dengan bubur nasik..sedap! akak aku kalau buat bubur nasik macam McD…malah lagi sedap lagi dari restotan segera tu punya bubur nasik..nuget,kentang,kek, dan agar-agar laici…simple jer…tapi cukup dan lebih.mak aku siap tapaw bubur nasik bawak balik kampung lagi.sedap sangat…ermmm sampai menjilat sudu lar.. hehe  

Ni beberapa gambar yang rajin untuk aku upload…saksikanlah jeng 
jeng!!!!!!! 

Fuad & Erol




 
Kek Ben 10 Khas Untuk Fuad
   
Azman & Erol

1 comment:

azs said...

Wah.. bestnya.. lama dah tk join aktiviti mcm tu.. pe2 pun, thanks for info n selamat ye semua.. :-)